بره موم

خصوصیات - تولید - کاربردها و خواص بره موم

بره موم

خصوصیات - تولید - کاربردها و خواص بره موم

مقدمه

 

زنبورعسل حشره مفیدی است که امروزه تنها به عنوان تولید کننده عسل مطرح نبوده و فرآورده های جنبی آن مانند موم ، گرده ، ژله رویال ، بره موم و ... مورد توجه اکثر تولیدکنندگان و محققین قرار گرفته است. در کشورهای مختلف جهان مخصوصاً در کشورهای اروپایی و امریکایی و برخی از کشورهای توسعه یافته آسیایی مانند ژاپن ، کره جنوبی و چین بره موم کاربرد وسیعی داشته و از و از آن به اشکال مختلف از قبیل : قرص ، کپسول ، صابون ، آدامس ، خمیر دندان و... استفاده می کنند. بره موم به صورت خام نیز بازار فروش بسیار مناسبی در خارج از کشور داشته و از قیمت نسبتا بالایی بسته به کشور خریدار و کیفیت آن برخوردار می باشد. در حالی که در کشور ما تنها تولید زنبورداران ، عسل بوده و به دلیل عدم توجه به سایر محصولات جانبی زنبور عسل ، زنبورداران منابع سرشاری را از دست می دهند.

بره موم به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی یکی از مهمترین فرآورده های جنبی زنبورعسل محسوب می گردد که تا کنون در کشور ما بصورت ناشناخته باقی مانده و توجهی به آن نمی شود.

با توجه به وجود حدود 2 میلیون کندوی صنعتی در کشور و با احتساب 100 گرم تولید متوسط برای هر کندو در سال و قیمت 6 دلار برای هر نیم کیلوگرم بره موم سالانه می توان 2.4 میلیون دلار درآمد ارزی از طریق صادر کردن این ماده حاصل نمود. ولی در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم اطلاع زنبورداران از ارزش اقتصادی بره موم ، روش تولید صنعتی این ماده ، کاربردها و موارد مصرف آن تا کنون از توان بالقوه کشور استفاده لازم به عمل نیامده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد